Eijgentijds vervlochten met MIJ

Van Gispen tot Hutten en van Abramovic tot Blaisse

10 juni – 17 september 2017

Deze zomer presenteert Museum IJsselstein (MIJ) ‘Eigentijds vervlochten met MIJ’. Een prikkelende tentoonstelling waarin aandacht wordt geschonken aan de vertaalslag van het eeuwenoude vlechtambacht in de moderne en hedendaagse kunst en vormgeving. MIJ besteedt regelmatig aandacht aan oude ambachten. Na thema’s als kantklossen en houtbewerking, komt nu het eeuwenoude vlechtambacht aan bod.

In opdracht gevlochten voor Asha Swillens | Foto: Mo Swillens

Metafoor voor verbinding

Ambacht is al enige tijd terug van weggeweest. Hedendaagse kunstenaars en ontwerpers laten zich graag inspireren door oude ambachten en de specifieke technieken die daarmee gepaard gaan. Denk bijvoorbeeld aan de iconische stoelen van Gispen en Thonet, die als inspiratiebron gelden voor de eigentijdse ontwerpen van Richard Hutten en JONGHLABEL.

Het ambachtelijke vlechtwerk kan bovendien gezien worden als metafoor voor verbinding. Iets dat Museum IJsselstein bewust nastreeft. Kunst en cultuur als verbindend element staan bij MIJ dan ook hoog in het vaandel. Speciaal voor deze tentoonstelling heeft MIJ Isabel Ferrand uitgenodigd om een bijzonder kunstwerk te maken.

Vlechtwerk in IJsselstein

Het thema ‘vlechtwerk’ is niet zomaar gekozen. Het grootschalige verbouwen, bewerken en toepassen van wilgentenen – de zogenaamde griendcultuur – was namelijk tot halverwege de 20ste eeuw een grote industrie in IJsselstein. Gelijktijdig aan de zomertentoonstelling besteedt MIJ aandacht aan dit onderwerp in de historische tentoonstelling ‘Historisch vervlochten met MIJ’ waarin deze cultuur in woord en beeld
zichtbaar gemaakt wordt. Deze presentatie levert tevens de context voor de zomertentoonstelling.

Spannende verbindingen

Eigentijds vervlochten met MIJ toont spannende combinaties van kunstwerken waardoor verrassende en boeiende verbindingen tussen heden en verleden en verschillende disciplines ontstaan.Van fotografie tot mode en van video tot installatie. Kunstenaars werken met verschillende traditionele materialen als wilgentenen en bamboe, maar ook met minder traditionele materialen als plantenwortels, paardenhaar, kralen, plastic banden. Van verfijnde, poëtische kunstwerken, tot robuuste, stevige beelden en installaties.

Beloftevolle kunstenaars en gevestigd talent

Gevestigde kunstenaars en aanstormend talent worden naast elkaar gepresenteerd. Zwaargewichten als Juul Kraijer en Maria Blaisse worden gecombineerd met beloftevolle kunstenaars als Vincent de Boer en Asha Swillens. MIJ vindt het daarnaast van groot belang steeds de link met IJsselstein te leggen. Daarvoor put MIJ uit het reservoir van IJsselsteinse kunstenaars. Voor deze tentoonstelling heeft het museum Ketlin van Esschoten, Bernadet de Prins en Wim van Sijl uitgenodigd.

Diverse locaties in de historische binnenstad van IJsselstein

Behalve in het museum is de tentoonstelling ook op andere locaties te zien. Die locaties zijn de zestiende-eeuwse Kasteeltoren, de Historische Stadhuiszolder, de Waag en Coal.2. In deze bijzondere panden is plaats voor grote installaties en op locatie gemaakt werk. Zo maakt Willeke van Ravenhorst een interactieve installatie van kleurrijk woldraad in de Kasteeltoren, werkt Ludy Feyen samen met IJsselsteinse basisschoolleerlingen aan een sculptuur in de tuin van de Kasteeltoren en maakt Bernadet de Prins een bijzonder portret van IJsselsteiners voor de Waag.

Deelnemende kunstenaars

Ulay & Marina Abramović, Céline Berger, Maria Blaisse, Vincent de Boer, Harmen Brethouwer, Barbara Broekman, Loes van Els, Ketlin van Esschoten, Isabel Ferrand, Ludy Feyen, W.H. Gispen, Frank Halmans, Alya Hessy, Richard Hutten, Anne de Jongh (JONGHLABEL), Marianne Kemp, Juul Kraijer, Couzijn van Leeuwen, Regula Maria Müller, Henk Peeters, Bernadet de Prins, Willeke van Ravenhorst, Tejo Remy en René Veenhuizen, Wim van Sijl, Roland Smit (Studio RO-SMIT), Asha Swillens, M. Thonet, JCJ Vanderheyden, Annemiek Vera, Ari Versluis en Ellie Uyttenbroek, Annemarie Vink