In opdracht van het Aviodrome in Lelystad vlocht ik 3 replica’s van rotan vliegtuigstoelen. Met als richtlijn een aantal oude foto’s en tekeningen.
Het Aviodrome ontving vrijdag een container met daarin nieuwe vliegtuigvleugels en staartdelen en een origineel onderstel van een De Havilland DH-9. Dit was het eerste passagiersvliegtuig dat eigendom was van de KLM. De onderdelen zijn afkomstig uit de Verenigde Staten waar ze zijn gebouwd door het Cradle of Aviation Museum. Het themapark uit Lelystad heeft recentelijk het project van Stichting Replicabouw DH-9 overgenomen en bouwt het vliegtuig de komende twee jaar af. Als de romp klaar is worden de nieuwe onderdelen eraan toegevoegd en is het toestel compleet.
Raymond Oostergo, collectiebeheerder van het Aviodrome, geeft aan dat de DH-9 vanaf 2019 een belangrijk onderdeel wordt van een nieuwe expositie ter gelegenheid van honderd jaar KLM. Volgens Oostergo is het daarbij heel bijzonder om het ‘echte begin’ van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij te kunnen presenteren.
Dikke jassen
“Dit is echt een bijzonder toestel, een omgebouwde bommenwerper waarin twee passagiers en wat post mee konden vliegen. Mét dikke leren jassen aan, vanwege de open cockpit. Dit model symboliseert de overgang van de Eerste Wereldoorlog naar het begin van de burgerluchtvaart”, zegt Oostergo.
De eerste KLM-vlucht op 17 mei 1920 werd overigens niet uitgevoerd met een DH-9, maar met een in Engeland geleasde DH-16. De Fokker F.II, waarvan een replica in de Aviodrome is te vinden, was later dat jaar het eerste echte als passagiersvliegtuig ontworpen vliegtuig in de KLM-vloot.
www.aviodrome.nl